بسم الله الرحمن الرحيم

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Thursday, August 26, 2010

Motivasi Dari Al-Quran


وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ

Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran? ( Al-Qamar:17)

Dalam ayat ini...Allah menggunakan uslub ( gaya bahasa) yang sangat halus..iaitu dengan menyoal adakah orang yang sudi hendak mengambil pelajaran,yakni membaca,menghafal,mengambil hukum-hukum daripada Al-Quran, melaksanakan perintah dan meninggalkan larangan yang terdapat dalam Al-Quran setelah DIA menurunkan Al-Quran dengan bahasa yang mudah dibaca, sehingga dapat dihafaz...

Dalilnya..semua umat Islam didunia ini...yang berlainan bangsa dan bahasa..tetapi dapat membaca Al-Quran dengan baik..dan para huffaz yang dapat menghafaz 30 juzuk.

1: Allah telah mudahkan Al-Quran untuk dibaca, dihafal,difahami..tetapi kita lebih suka membaca buku-buku,novel-novel,akhbar-akhbar sebagai rujukan dan panduan bagi kita..

Jadi , sempena bulan Ramadhan kali ini, ayuh kita kembali semula kepada Al-Quran,jadikannya senbagai rujukan,panduan dalam semua aspek kehidupan.

2: Kita kena merasa sedih dan malu kepada Allah, jika kita tidak mempelajari dan mengamalkan ilmu-ilmu Al-QUran..

Ilmu yang paling penting ialah Nahu,Soraf,Mantiq,Balaghoh,Asbabul Nuzul,Ulum Quran..dan banyak lagi

Kita periksa diri kita..daripada ilmu-ilmu ini yang mana satukah kita telah pelajari,kita fahami dan amalkan...kalau tiada...tanamkan tekad dalam hati..untuk mencari guru dan mempelajari ilmu itu..paling kurang biarlah ada satu ilmu dari ilmu-ilmu diatas yang kita istiqomah mempelajarinya.

3: Kita baca Al-Quran dan amalkan perintah Allah yang ada didalamnya...berniat kita ikut perintah Allah..bermula dari suruhan yang paling mudah seperti yang terkandung dalam Surah الأعراف ayat ke 31.

۞ يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ

"Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) mesjid, makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan "

Kita bermula dengan buat yang mudah,dengan harapan dapat kekuatan untuk laksanakan perintah Allah yang lebih besar..seperti memilih pemimpin , pilih yang hendak melaksanakan hukum Allah.

4 : Kita fikir sejenak , apakah larangan-larangan Allah yang terdapat dalam Al-Quran yang telah dan sedang kita buat......

Kalau ada..sama-sama kita bertaubat dan memohon keampunan dari Allah..dan berusaha tinggalkan perkara tersebut...

Akhirnya...kita jangan merasa susah dengan hukum-hukum yang terdapat didalam Al-Quran....

مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ

Kami tidak menurunkan Al Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah
( Surah Thooha:2)

Semoga Ramadhan kali ini menjadi saksi bahawasanya kita yakin dengan Al-Quran.

No comments:

Post a Comment