بسم الله الرحمن الرحيم

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Tuesday, March 1, 2011

Subhanallah...Alhamdulillah...


Semalam, ambo melalui pengalaman yang tak pernah dilalui sebelum ini...yang banyak memberi pengajaran dan juga membuatkan ambo rasa bersyukur sangat...

Pengalaman itu ialah berada dalam majlis pengIslaman seorang saudara baru...
Majlis itu diadakan dalam sesi kuliah maghrib di Surau Taman Seroja Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang..

Ambo nak kongsi..antara pengajaran yang mungkin dapat sama-sama kita fikirkan dan jadikan penguat semangat untuk kita menjadi hamba Allah dan juga umat nabi Muhammad S.A.W.

1: Melihat saudara baru melafazkan kalimah syahadah buat kali pertama..menimbulkan rasa insaf..kerana....dia..pada waktu itu...adalah seorang hamba Allah yang suci dari segala dosa..ibarat bayi yang baru dilahirkan...

2: Mendengar beliau melafazkan syahadah buat pertama kali...dengan sedaya upaya cuba menyebut lafaz itu dengan sebaiknya...membuatkan kita sepatutnya rasa bersyukur kerana kita dapat melafazkan kalimah syahadah dengan baik dan lancar...

3: Allah itu Maha Pengampun...sedangkan orang yang sebelum ini...syirik kepadaNYA..dapat diterima masuk Islam,diampunkan segala dosa-dosa sebelum ini..apatah lagi kita yang sudah Islam..tapi mungkin sedikit tersasar melanggar laranganNYA dan meninggalkan suruhanNYA....amat mudah untuk Allah mengampunkan kita..dengan syarat bertaubat dan memohon keampunan dariNYA dengan bersungguh-sungguh.

4: Sebagai peringatan..pernahkah kita menerangkan atau menunjukkan kebenaran dan keindahan Islam kepada orang-orang bukan Islam disekeliling kita.

Kalau kita tidak mampu dan tidak ada kuasa, kita pilihlah pemimpin yang dapat menunjukkan dan menerangkan tentang keindahan dan keadilan Islam,ketika berucap dihadapan bukan Islam,ketika bergaul dengan pemimpin-pemimpin bukan Islam...bukan pemimpin yang merosakkan keindahan agama Islam.

Kalau tidak....paling kurang, jangan kita menjadi fitnah kepada Islam...jangan sebab perbuatan dan tingkah laku kita..menyebabkan orang bukan Islam..mendapat gambaran yang buruk tentang Islam.

Tujuan berbuat demikian adalah untuk kita sama-sama selamat diakhirat nanti...



Moral of the story...

1: Be an ideal muslim.

2: Kita sudah dilahirkan sebagai Islam...satu nikmat yang besar,jadi tugas kita ialah, amalkan ajaran Islam sepenuhnya.

3: Tengok video klip The Chosen One oleh Maher Zain...jadikan Rasullullah S.A.W sebagai contoh untuk kita menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Muslim.

No comments:

Post a Comment