بسم الله الرحمن الرحيم

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Monday, December 7, 2009

Kelantan...


Semalam,riuh-rendah pasal KB Mall runtuh,aku dalam perjalanan ke Kuantan,tapi berpatah balik ke KB dari P.Puteh..sebab nak tengok sendiri betul atau tidak berita yang diterima.

Malam ni banyak artikel dalam blog-blog cerita tentang KB Mall itu..salah satu yang menarik ialah di blog ini http://annasru.wordpress.com/ .

Apa yang dikatakan dalam blog itu memang benar..dan aku buat kesimpulan..

Kelantan sedang berada dalam era transformasi, untuk membuktikan Kelantan juga negeri maju.Perlukah semua ini?

Atau ini agenda musuh-musuh Islam yang selalu melabelkan Kelantan mundur...Menyebabkan negeri Kelantan terpaksa dibina pasaraya-pasaraya besar,oleh kroni-kroni mereka juga,untuk menunjukkan Kelantan juga maju?

Maju? Apa defenisi maju?

Bagi aku cukuplah bagi Kelantan maju dengan acuan sendiri..

Rakyat Kelantan terkenal dengan gaya hidup berciri keIslaman..

Semoga seluruh rakyat Kelantan kekal dengan identiti ini...

Friday, October 30, 2009

Aku,Vespa dan ...


Bab 1 : Merepek

Aku ada vespa,vespa sekarang bernama Mary Jane (MJ), vespa lama ataupun jandaku bernama Cik Esah (CE)..tapi ada cik polis tu panggil vespa baru aku Mak Janda.(MJ)

Hampir 3 bulan aku bersama vespa baru..dan vespa lama aku pada saat ini nampaknya semakin lalai...kenapa? kerana aku lihat gambar terbarunya..ditunggani(betul ke perkataan ni) oleh seorang gadis...padahal pemiliknya lelaki.

Vespa baru aku,aku pelihara macam anak dara,parking dalam rumah,agar tidak dipandang oleh mata-mata liar..dan masih lagi dalam pantang (running in) baru lepas potong blok.

Setiap petang aku bawa Mary Jane bersiar-siar..untuk proses running in, kena bawa pelahan-lahan je,tak boleh lebih had laju yang ditetapkan..kalau tak piston akan rosak,dan membawa kerugian yang besar.
Walaupun kalau nak diikutkan nafsu,mau je aku pecut vespa tu rapat minyak ( full throttle)
Tapi akibatnya aku rugi dan menyesal kerana Mary Jane akan dioverhaul.
Akibat dari nak merasa hebatnya kuasa pecutan yang hanya sekejap tapi berakhir dengan remuknya hati melihat vespa tersadai..Tak sanggup.
Maka jadilah aku pemandu yang berhemah.Demi Mary Jane tersayang.

Bab 2 : Tazkirah

Pada satu petang aku terfikir,hidup kita ini pun macam vespa yang baru lepas potong blok,kalau kita hidup tanpa ada had maka buruk natijahya,dan akan membawa penyesalan yang tak habis-habis.

Memang hidup kita seronok,bebas,enjoy kalau tiada had..tak solat,tak puasa,berzina,minum arak,hisap dadah,mencuri,clubbing,pergi gig,konsert,bergaul bebas...dll

Tapi adakah hidup kita akan berakhir dengan begitu saja,tanpa ada sakaratul maut? tanpa ada soalan dari malaikat Mungkar dan Nakir? tanpa ada azab kubur? tanpa dihimpunkan di Mahsyar? tanpa perlu ditimbang amalan? tanpa perlu meniti titian sirot? tanpa ada neraka atau syurga?

Jawapannya tidak,wahai sahabat-sahabatku,saudara-saudaraku..semuanya akan kita hadapi..

Hiduplah mengikut had-had yang telah Allah tetapkan..dan disampaikan oleh nabi kita.Muhammad s.a.w..Agar kita tidak menyesal di akhirat nanti..HARI KIAMAT itu PASTI berlaku.

Renungkan firman Allah di dalam Surah As-Sajdah ini..

"Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin". Ayat 12.

Panjatkanlah doa kepadaNYA agar kita sentiasa didalam bimbinganNYA,dimudahkan untuk kita taat padaNYA,melakukan segala suruhanNYA,dan meninggalkan segala laranganNYA.

Tuesday, October 20, 2009

My Paradigma

Selalu aku buka blog-blog..pasti ada entri berkaitan memboikot barangan ataupun jenama yang ada hubung kait dengan Yahudi la`natullah..

Paling memuncak ketika Israel menyerang Gaza...seluruh pelusuk dunia mengutuk dan meghentam...dan kempen memboikot bermula..

Ada yang berdemontrasi,membakar bendera,mengedarkan risalah-risalah barang-barang dan jenama yang perlu diboikot..usaha yang patut dipuji.

Dan yang menjadi persoalan, setelah melayari beberapa blog,melihat gambar-gambar, aku dapati ada diantara individu yang memperjuangkan islam dan nasib umat islam sendiri yang melanggar kempen boikot ini, terutama boikot kepada jenama makanan segera seperti Mekdi dan Kay Ef Ci (rujuk jenama asal) .

Aku pernah terbaca satu artikel dalam Serambi ( sisipan akhbar percuma yang diedarkan di Kelantan ) tulisan Ustazah Nuridah yang mempersoalkan,adakah kempen boikot ini berterusan atau bermusim sahaja?

Tepuk dada tanya iman kita, kita sebagai orang islam,sejauh mana keprihatinan kita terhadap ummah?

Umum mengetahui jenama-jenama yang perlu diboikot,tetapi mengapa masih terus makan disitu?

Banggakah dapat makan makanan barat? Sehinggakan lupa pada saudaramu yang melarat?

Logik pada fikiran kita, wang yang kita belanjakan untuk membeli barangan jenama yang ada kaitan dengan Yahudi,menguntungkan perniagaan mereka,sekaligus mereka memberikan sumbangan untuk operasi ketenteraan menyerang negara islam,dana untuk membuat filem-filem yang menghina islam,membiayai pertubuhan-pertubuhan yang menghina islam dan bermacam-macam lagi contoh penghinaan.

Dan usaha musuh Islam ini berterusan, maka adakah kita juga mahu berterusan menyokong usaha mereka atau berterusan memboikot?

Cubalah....ketika kita ada niat untuk makan,menggunakan,membeli jenama-jenama yang disuruh boikot...Kita ingat dan bayangkan bagaimana anak-anak kecil di Palestin dibunuh kejam,muslimat-muslimat dinodai,pemuda-pemuda Palestin dibunuh,ditembak,dibom.

Semoga kita dapat mengelak dari menyumbang untuk menghancurkan Islam.

Sabda Rasulullah s.a.w " Janganlah kamu makan, melainkan dari sumber orang yang bertaqwa "

BE AN IDEAL MUSLIM..

p/s: komen dan perkongsian pendapat amat dialu-alukan.

Saturday, October 17, 2009

Pergi Tak Kembali

Hari Ahad malam Isnin lepas Aku menerima mesej dari seorang saing itu,memaklumkan kepadaku yang ayahnya telah kembali ke rahmatullah.

Terkesima sebentar,macam tidak percaya, segera terbayang keramahan arwah ketika aku dan saing-saing yang lain bertandang ke rumahnya,kami dilayan macam anak-anaknya sendiri..diceritakan kisah-kisah teladan untuk kami..disediakan makanan,memang menjadi kelaziman orang-orang tua dahulu,apabila ada tetamu,mereka akan mempelawa untuk makan dirumahnya..betapa gembiranya mereka menerima kunjungan tetamu..bertepatan dengan sunnah Rasulullah. Walaupun makanan sekadar yang termampu.

Selesai bermonolog, aku diamanahkan untuk memberitahu kepada kawan-kawan yag lain, dan aku bersiap-siap untuk bertolak balik ke Kelantan,dan terasa terpanggil untuk menyuruh saing-saing rapat yang ukhwah ini terjalin sejak tingkatan 2..untuk sama-sama pulang ke Kelantan..untuk sama-sama hadir kerumah saing tersebut..sebagai suntikan moral..mengurangkan kesedihan..
Alhamdulillah,saing-saing ada kelapangan dan saing yang belajar di Mesir pun kebetulan berada di Kelantan.

Dalam perjalanan pulang sibuk melayan mesej saing-saing yang bertanya dan saing rapat dari Shah Alam yang juga bertolak dari sana jam 2 pg.Dan saing-saing yang berada di Kelantan,merancang untuk pergi bersama ke rumah arwah.Mereka mendoakan saing-saing selamat dalam perjalanan .Terasa nikmat ukhwah,persahabatan yang terjalin selama 9 tahun.

Keesokan pagi,kami berkumpul dan bertolak ke rumah arwah,dan sampai 30 minit kemudian.

Kami disambut oleh saing itu,menunggu jenazah siap dimandikan dan dikafankan..suasana suram menyelubungi..terbayangkan setiap rumah PASTI akan mengalami keadaan sedemikian.Samaada kaya,miskin,besar,kecil,mewah atau fakir.


Jenazah disolatkan dan ketika diusung untuk keluar dari rumah,terdetik dihati,ketika lahir kita disambut dengan laungan azan dan diakhir hayat kita,kita disolatkankan..sungguh..hidup ini terlalu sekejap..seumpama jarak azan dan solat.

Ketika jenazah diusung ke kubur saing yang tinggal di Shah Alam berpeluang mengusung jenazah,dan saing itu yang turun untuk meletakkan jenazah ayahnya ke dalam liang lahad.

Alhamdulillah semua urusan selesai sebelum zohor. Semoga Allah mencucuri RahmatNYA keatas roh arwah.

MOral Of The Story

  • Jadikan amalan menziarahi orang sakit,orang mati, mengiringi jenazah ke kubur dan melihat jenazah dikebumikan sebagai satu amalan untuk mendidik hati kita mengingati mati.
  • Cuba renungkan apakah kita sudah bersedia dan mempersiapkan diri kita dengan ilmu untuk memandikan jenazah,mengkafankan,mensolatkan,terutama jenazah ibu-bapa kita?
  • Buatlah baik kepada ibu-bapa semasa mereka masih hidup,dan lazimkan diri kita dengan amalan soleh,agar dapat menjadikan ibu-bapa kita selamat dan bahagia di alam kubur selepas mereka meninggal dunia.

Sunday, October 11, 2009

Tolong....


Allah berfirman

"Dan bertolong-tolonglah kamu atas kebaikan dan ketakwaan dan janganlah kamu bertolong-tolong atas dosa dan permusuhan.” (Al-Maidah :2 )

Bila bilal melaungkan azan..TOLONG... bersegera ke masjid /surau untuk solat berjemaah.

Bila ada orang membacakan ayat-ayat Al-Quran atau hadis...TOLONG...duduk bersimpuh sebentar,untuk mendengar.

Bila ada ustaz-ustaz mengadakan kuliah-kuliah agama...TOLONG...hadirkan diri anda.

Bila ada saudara seISLAM yang memerlukan.. TOLONG...bantu semaksima yang mampu.

Bila anda ditegur...TOLONG...lapangkan dada..buka minda..berfikir.

LETS BE AN IDEAL MUSLIM...

Friday, October 9, 2009

Jom Menadah Kitab

Daripada Abu Darda’, bawasanya beliau mendengar Rasulullah bersabda

Sesiapa yang berjalan semata-mata kerana ingin menuntut ilmu, Allah akan permudahkan jalannya ke syurga dan Sesungguhnya para malaikat menguncupkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana meredhai apa yang dibuatnya, dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohon ampun oleh makhluk yang ada di langit mahupun di bumi hingga ikan yang berada didalam air.


Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar (wang) tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu, dan barangsiapa yang menuntut ilmu itu. maka sesungguhnya dia telah mendapat bahgian yang paling banyak”

(hadis sahih, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, Attarmizi, Ibnu Majjah dan Ibnu Hibban)

SENARAI JADUAL KULIAH-KULIAH :

Bagi kawan-kawan di sekitar Kuantan ,

  1. Tempat: Pondok An-Nur , Kuala Penor,Kuantan.

Masa :

Malam Jumaat (Kitab Mutlain Badrain dan Kitab SiirasuSalikin)

Malam Ahad ( Kitab Muhimmah dan Hikam Ibnu Atho)

2.Tempat : Masjid Al-Fattah,Kuantan..Kuliah Dhuha Ust Mokhtar Senik (Tafsir dan Kitab Bahrul Mazi)

Masa : 9:00 pg Setiap Ahad

Bagi yang berada berada disekitar Sepang,Selangor dan Nilai N.Sembilan.

1. Setiap malam Rabu ( kecuali hujung bulan) : Kuliah Tafsir oleh Ustaz Abdurrahman

Tempat : Masjid Sultan Hisamuddin - Bandar Baru Salak Tinggi Sepang.

2. Tempat ; Surau Taman Seroja.BBST,Sepang.

Kuliah diadakan setiap malam(tertakluk kepada jadual kuliah surau)


3. Pondok Al-Jenderami,Dengkil,Selangor.

Kitab Mutlain Badrain…( Setiap pagi Ahad dan Sabtu)


Tunjangi Perjuangan Dengan ILMU.

Sunday, October 4, 2009

Coretan Kanvas `Idul Fitri...







to be continue....more pic...hehehe

Thursday, September 17, 2009

PEringatan dan Dugaan di MAlam 27 Ramadhan....

Esok da nk balik...
Tadi pergi solat terawih di Masjid Cenderawasih...
Masa nk turun tu ak da rasa xsedap hati..sebab dompet tinggal kat dalam kereta...
Tapi buat tak tahu je..

Tazkirah..kat masjid tadi..memang bez,nyesal tak bawa mp3..kalau tak boleh rekod..
Antara isi kandungan tazkirah:

  • Kita kena hayati Ramadhan..dengan sepenuh hati..agar dapat menjadikan kita , mu`min yang sebenarnya...
  • Natijah atau hasil dari penghayatam Ramadhan hanya akan dapat dilihat dalam sebelas bulan akan datang...samaada ada perubahan atau tidak dalam sudut ketaatan kita kepada Allah.
  • Cuba hadirkan dalam hati,rasa sedih untuk berpisah dengan Ramadhan..dan fikirkan adakah kita masih lagi sempat bertemu Ramadhan yang akan datang.
  • Hidupkan malam raya dengan BERTAKBIR,BERTAHMID DAN BERTAHLIL....
  • Sumbangkan wang , tenaga , kemahiran , idea , kemudahan , anak-anak , dll untuk KEMBANGKAN , SEBARKAN , SEMARAKKAN perjuangan ISLAM.
Yang menarik dan hebatnya setiap kali selepas tazkirah di Masjid Cenderawasih , akan diiringi laungan takbir.

Usai solat terawih , aku rancang nak balik je ,tapi Mawi (bukan artis ) ajak pergi makan colek dan 'somtam'...
Dalam perjalanan sekitar bandar Kuantang , memang terasa kelainan..tidak ada rasa NUR Ramadhan...Semoga 2013 cahaya BULAN PURNAMA dapat memancarkan NUrnya disini...

Dan dugaanya...
Semasa mahu isi minyak Kereta , aku dapati dompetku tiada dalam 'dashbord'....
Ingatkan tertinggal di rumah...tapi tiada juga...

INna lillah wa inna ilaihi raaji`un....

Wednesday, September 16, 2009

Penghujung Ramadhan


Yop Dan Meon balik 2minggu lepas....

Mat Din dan Pok Su balik minggu lepas..Mat Din seksa aku ,dia tunjuk gambar-gambar Kelantan dalam blog dia, http://pasirtumbuh-matdin.blogspot.com , dia buat aku rindukan Kelantan..

Pagi tadi , Pok Nik dan Ammar pun dah balik...aku bersalam dalam keadaan ngantuk..mata terbuka sebelah...

Malam ni malam 27 Ramadhan....Teruskan beribadat...wahai kawan-kawan...jangan dok main 'bedil' ....besar blako doh....biar budok-budok jah main...

Buat geng-geng Maahad Rahmaniah Kuala KRai...@ SeMUara...petang esok..kita bertamu dan menjamu selera di DUsun Damar....tak sabar.....reunion...boys only...

Dan yang paling teruja..nak bersolat terawih di Masjid Pondok Sungai Durian...

TO my beloved ummi and abi...anak sulungmu akan pulang...

Kepada semua yang mengenali dan terkenal...;

Maafkan segala salah silap
Harap dimaafkan dan MIntak di HALALkan jika ada;


Tersalah cakap
Tersilap bagi nasihat
Terguris perasaan
Terlebih dalam bergurau..
Terambil barang tak bagitau....terutama kawan-kawan satu rumah..hahaha
Terpinjam barang terlupa nak dipulangkan
Terhutang lupa nak bayar...
Terumpat dibelakang..
Ter'mengata' ditepi..
Termakan makanan dan tak kongsi...hahahaha

Wassalam...Salam `idulfitri.
Allahu Akbar,Allahu Akbar,Allahu Akbar,Allahu Akbar,
Allahu Akbar,Allahu Akbar,Allahu Akbar,Walillahilhamddu.

Monday, September 14, 2009

Airmata Rasulullah s.a.w

Airmata seorang Nabi... kerana umat tercinta.

Hayatilah duhai teman....

Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan khutbah,

"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam.Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba.

"Rasulullah akan meninggalkan kita semua," keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu.

Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang didalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya. Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam.

"Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"
"Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak di kenang.
"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia.Dialah malakul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri,tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.

Kemudian di panggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut roh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.
"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?"
Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.
"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu.Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril.
Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.
"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan roh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.
"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini."
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.
"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.
"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku." Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii,ummatii, ummatiii" - "Umatku, umatku, umatku"
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.

Kini,mampukah kita mencintai baginda sebagaimana tulusnya cinta baginda kepada kita?

Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi.

Selagi upaya, kuturuti ajarannya
Apa terdaya, ku amalkan sunnahnya
Rinduku padanya tiada terkira...

Sunday, September 13, 2009

Bersegeralah Ke Surau@Masjid

Cahaya Solat

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :

  • Cahaya yang pertama seperti bintang- bintang.
  • Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
  • Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :

“Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi.”

SENAMAN PIPI

HEBAT DAN TERER

Man : Bapa aku hebat. Dia polis. Semua orang takut ngan dia.
Ali : Eleh, bapa aku lagi terer. Kalau dia suruh orang tunduk, mesti orang tu tunduk.
Man : Wow! Bapa kau keja apa?
Ali : Tukang gunting rambut.

KELAS BI

Ayah : Apasal B.I kamu nie asyik dapat kosong jer...! Apasal hah?
Anak : Eh, ayah! Tu bukan kosong. Tadi cikgu adik dah kasi bintang banyakkat bebudak lain. Ada dapat 5 bintang la, 4 bintang la. Bila turn adikjer, bintang dah abis. Sebab tu cikgu bagi kat adik bulan.

SUDU

Doktor : Encik kena ambil 3 sudu ubat ni setiap hari.
Pesakit : Eh! tak boleh la doktor.
Doktor : Kenapa?
Pesakit : Rumah saya ada dua sudu jer.

MAYAT

Cikgu : Hasan,sambungkan 2 ayat ini menjadi satu. "Ali menaiki
basikal ke sekolah. Ali ternampak mayat."
Hasan : Ali ternampak mayat menaiki basikal ke sekolah.

TIRU

Cikgu : Encik,anak awak didapati meniru Ali dalam exam.
Bapa : Apa bukti awak?
Cikgu : Encik tengok soalan nombor 4 nie. Siapakah menemui Pulau Pinang?Seman tulis "Saya tak tahu" dan anak encik tulis "Kalau engkau tak tahu, aku lagi la tak tahu".

DOKTOR

Suatu petang datang seorang lelaki berumur ke kelinik ENT, kerana telinganya dimasuki biji kacang hijau semasa dia membeli barang dapur di pasar.
Doktor : "Selamat petang..."
Pesakit : "Selamat petang Doktor!"
Doktor : "Ada masaalah apa ....?"
Pesakit : "Telinga saya dimasuki biji kacang hijau, Doktor..."
Doktor : "Biar saya periksa telinga anda!"
setelah diperiksa....
Doktor : "Ada 2 cara untuk mengeluarkan biji tersebut..."
Pesakit : "Apa caranya doktor?"
Doktor : "Pembedahan kecil kosnya 2 ribu ringgit dan pilihan kedua pula percuma..."
Pesakit : "Mahal sangat Doktor, kalau yang percuma bagaimana?"
Doktor : "Yang percuma kena sabar..."
Pesakit : "Baik, saya sabar, dan bagaimana caranya...?"
Doktor : "Anda sirami telinga anda 2 kali sehari dan nanti jika
sudah jadi tauge, anda tinggal tarik keluar."
Pesakit : Huh

p/s : Mulai hari dengan senyuman, kerana senyuman adalah ubat. Jangan tension2..

Saturday, September 12, 2009

RENUNGAN RAMADHAN


Firman Allah s.w.t :

“ Wahai orang-orang yang beriman , diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu , agar kamu bertaqwa .” Surah Al-Baqarah ayat 183.



Muslimin dan muslimat , cuba renungkan sejenak , selepas sebulan kita berpuasa , pada sebelas bulan yang akan datang, adakah kita akan terus :


· Kekalkan solat fardhu berjemaah disurau ?

· Selalu membaca Al-Quran ?

· Ternanti –nanti laungan azan maghrib ?

· Banyak bersedekah ?

· Rindukan suasana solat berjemaah ?


Jika semuanya YA , Alhamdulillah kita telah mendapat keberkatan dari bulan Ramadhan .


Jika tidak , berusahalah , berdoalah kepada Allah , jadikan Ramadhan ini sebagai bulan untuk kita mendidik jiwa , nafsu dan diri kita agar dapat menjadi hamba Allah yang benar-benar melakukan semua suruhanNYA dan meninggalkan semua laranganNYA.


Mudah-mudahan kita akan selamat didunia dan juga akhirat .


“ IBADAH DIPERBANYAKKAN

RAMADHAN DIMULIAKAN “

Monday, September 7, 2009

Laskar Pelangi


Kepada sahabat-sahabat yang bakal bergelar pendidik.....
Kepada para pendidik di sekolah-sekolah pondok,sekolah persendirian,sekolah agama rakyat...
Kepada para pelajar.....

Tontoni dan hayatilah filem ini......

Thursday, September 3, 2009

Catatan seorang pemerhati….

Perniagaan yang bersistemkan MLM menjadi trend, syarikat-syarikat atau jenama-jenama baru , tumbuh terlalu banyak dan cepat.


Kebanyakkan ahli-ahlinya adalah orang-orang melayu Islam….

Tentang apa hukumnya itu,aku tidak mahu komen kerana aku bukan ahlinya.


Apa yang terdetik dihati,selepas mendengar beberapa cerita tentang pengalaman-pengalaman dari beberapa orang jemaah surau yang berbincang hal itu selepas solat terawih beberapa hari yang lalu ialah…


Beratnya dugaan dan ujian yang akan ditempuhi sebagai seorang suami dan bapa, kerana untuk memenuhi kehendak keluarga,terpaksalah mencari sumber pendapatan kedua…itu salah satu punca MLM menjadi pilihan.


Begitu ramai yang percaya dan yakin malahan sanggup melabur ratusan ribu ringgit, untuk mendapat pulangan berlipat kali ganda,dalam satu-satu perniagaan MLM yang disertainya tanpa memikirkan halal dan haram.


Mengapa orang Islam lebih mempercayai janji-janji manusia daripada janji-janji Allah,yang menjanjikan perniagaan yang PASTI akan untung,untung dengan pahala.

Seperti sedekah pada jalan Allah,menderma untuk pembinaan masjid,sekolah-sekolah tahfiz,pondok-pondok ,memberi makan anak yatim dan pelbagai lagi sumber untuk kita mencari PAHALA sebagai bekalan di AKHIRAT nanti.



Moral of the story….


Persiapkan diri masing-masing dengan iman dan akidah yang betul dan teguh,dan ilmu-ilmu ,untuk menempuhi hidup sebagai suami dan bapa supaya dapat mewujudkan keluarga yang bersyukur,cukup dengan apa yang ada,redha dengan apa yang tiada.


Tuntutlah ilmu-ilmu agama dan amalkannya supaya dapat menjadi pengawal kita dan mejadikan kita hidup sebagai seorang mu`min.


Kongsilah dan sampaikan ilmu agama yang kita ada kepada masyarakat dengan cara yang berhemah,agar mereka kembali hidup bertuhankan ALLAH dan menyakininya.


“Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).” Surah `Ali-Imran ayat 14.

Monday, August 31, 2009

Dilema Anak Kelantan

"Mak awak tak akan bagi awak kawin dengan orang luar,kan orang Kelantan nak menantu die orang Kelantan jugak "

"Awak kan orang Kelantan ,tentu akan kawin dengan orang Kelantan jugak"

Begitulah dua rangkap dialog yang aku dengar dari mulut dua orang mak cik , yang pertama semasa makan `moreh` , selepas solat terawih tahun lepas.
Yang kedua beberapa hari lepas,selepas solat subuh , semasa aku berjalan nak balik ke rumah,aku melintas dihadapan group mak cik-mak cik yang tengah berborak,so kena la tegur,yang tua dihormati,yang muda disayangi.
Selepas disoal-siasat berkenaan hal-hal berkaitan pelajaran,terkeluar lah pulak hal yang semua orang tunggu...perkahwinan..lalu terkeluarlah ayat-ayat diatas.

Apa yang aku nak kongsi,mengapa terjadinya diskriminasi seperti ini?
Tidak ada peluang langsung ke,untuk anak-anak teruna Kelantan untuk berkahwin dengan anak-anak dara luar dari Kelantan? Jawab la Jusoh.

Bagi pandangan otak sebelah kanan aku,soal gadis pilihan ini,bukan boleh di'gred'kan mengikut negeri..aku rasa,umi aku pun samalah pendapatnya.

Apa yang perlu kita lihat,untuk memilih gadis pilihan,untuk dijadikan seorang isteri untuk kita,ibu kepada anak-anak kita,menantu kepada umi dan abi kita ialah mengikut apa yang nabi kita tetapkan..

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah bersabda:
“Wanita dinikahi karena empat perkara; karena hartanya, karena kedudukannya/ keturunannya, karena kecantikannya dan keranan agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya niscaya engkau beruntung.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858)

Itulah sebaik-baik panduan untuk kita ikut,mungkin apa yang dikatakan oleh dua orang mak cik itu berdasarkan pengalaman mereka yang lepas-lepas,kerana mereka lebih dulu makan kurma dari kita.

Zaman sudah berubah,ramai orang Kelantan berkahwin dengan orang luar dan Alhamdulillah bahagia semuanya,sebab bila musim cuti,memang Kelantan dipenuhi rakyatnya diperantauan yang pulang membawa zuriat-zuriat masing-masing.Bahagialah tandanya itu.

” Cantik-cantik durian Bangkok,Cantik lagi buah delima,
Siapa kata Kelantan Menolak,Asalkan baik kami menerima”.

Sunday, August 30, 2009

Pondokku...


Gambar Masjid ArRahman Pondok Sungai Durian yang diambil sekitar tahun-tahun 80 an.







Gambar Masjid Ar-Rahman sekarang.

Tips Berterawih Untuk Para Pelajar

Bagi pelajar, apabila bertembung jadual kuliah dengan tarawih mereka perlu bijak membahagikan masa.

Waktu menunaikan solat tarawih itu panjang iaitu bermula selepas solat Isyak hinggalah sebelum masuk waktu Subuh. Maknanya, jika menghadiri kelas malam mereka masih boleh solat tarawih.

Yang terbaik adalah cari rakan-rakan yang belum solat dan tunaikan solat tarawih secara berjemaah. Solat ini pula boleh dibuat secara ringkas. Memadai dengan hanya membaca ayat-ayat lazim selepas al-fatihah.

Ataupun, pelajar boleh pilih untuk solat sendirian. Lagipun asal ibadat sunat tarawih pun dilakukan secara individu oleh Rasulullah SAW. Baginda hanya keluar berjemaah pada beberapa malam terakhir di akhir hayatnya.

Yang menggalakkan ia dikerjakan secara berjemaah ialah saidina Umar selepas melihat solat bersendirian itu kurang meriah.

Kaedah yang sama boleh dilakukan oleh mereka yang terpaksa bertugas waktu malam seperti anggota penguatkuasa dan pasukan keselamatan.

Yang penting, jangan diabaikan sehingga tertinggal pelajaran dan jangan diabaikan tarawih. Sebabnya, Rasulullah bersabda, barang siapa yang mendirikan Ramadan dengan keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan dosanya yang lalu. (riwayat Bukhari)

Mendirikan Ramadan bermaksud menghidupkan malamnya iaitu dengan solat tarawih dan ibadat lain. Solat tarawih termasuk dalam golongan yang disebut dalam hadis ini.

Thursday, August 27, 2009

Komen Tok Guru Haji Hadi..Isu Arak

Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi. Aspek pencegahan inilah yang perlu ada dalam melaksanakan hukuman dalam undang-undang Islam.

Ianya memerlukan pindaan supaya proses undang-undang Islam yang adil dapat dilaksanakan. Oleh yang demikian, kita meminta supaya pihak berkuasa tidak gopoh dalam pelaksanaan itu sehingga memberi gambaran salah mengikut syariat Islam. Dalam masa yang sama kita berharap supaya wanita yang disabitkan itu bertaubat kerana Allah Maha Pengampun dan Penyayang.

Apa yang seharusnya berlaku ialah arak haruslah di haramkan penjualannya secara menyeluruh terlebih dahulu kepada semua orang Islam. Masyarakat dan kerajaan juga perlu dididik supaya faham bahawa arak adalah haram di sisi agama Islam.

Haramnya arak adalah tidak mengira tempat � samada restoran kecil atau besar, atau hatta di dalam rumah sendiri. Menjalankan hukuman terhadap peminum arak tanpa menghapuskan puncanya � adalah seumpama menghadapi nyamuk aedes dengan menamparnya sahaja, tetapi longkang-longkang dibiarkan berselerak sehingga menjadi tempat pembiakan nyamuk yang membawa denggi !

ALLAHUAKBAR

Utamakan Solat Berjemaah DiMasjid

video

Mudahnya Solat

Semua waktu solat, Allah dah setting baek, cantek punya. Siyes. Subuh kena bangun, senam badan, penuhkan darah dlm urat2 otak ms sujud. Then berkebun ke gi keje ke g kelas ke apa ke. Pehtu tengahari Zohor. Rehat keje jap, solat, makan. Then sambung keje ke blaja ke sampai Asar. Lepas Asar leh balik rehat, main bola, masak etc. Then rehat sampai Maghrib, baca Qur'an and zikir sket sementara tunggu Isya' (x lama pun. sejam je kena tunggu). Then Isyak. Lepas Isyak leh tgk TV sket, baca buku ke, spend time ngan fmily, then tido. Complete idup sehari dengan disiplin.

LETS BE A GOOD MUSLIM.

Salam Ramadhan Part 2

Suasana malam dikawasan pondok Sg Durian pada bulan puasa memang meriah,kerana ia menjadi tumpuan penduduk disekitar untuk bersolat terawih,jumlah jemaah yang ramai menyebabkan keseronokan berjemaah dapat dirasakan, ditambah pula dengan kemerduaan suara bilal mengalunkan selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w, disahut para makmum yang bersemangat menyerlahkan lagi suasana berterawih.

Walaupun lebih 10 tahun berlalu tetapi masih terngiang-ngiang alunan merdu selawat,dan tanpa disedari sekarang alunan itu aku alunkan sendiri disalah sebuah surau di Kuantan.
Itulah kelebihan berada dikawasan pondok,walaupun pada mulanya sekadar meniru-niru suara bilal,tapi dapat dipraktikkan padamasa ini .

Selepas setiap kali solat berjemaah pula,Tuan Guru Pok Su Weil akan membaca tafsir Al-quran..pada masa itu aku hanya `diwajibkan` duduk disebelah abi untuk sama-sama mendengar...memerhatikan para makmum khusyuk mendengar setiap patah tafsiran yang keluar dari mulut adik kepada `Ayah Haji`. Ayah Haji ialah panggilan kepada ALMARHUM
TUAN GURU HAJI ABDUL RAHMAN BIN SULAIMAN, pengasas pondok Sg Durian.

bersambung

Monday, August 24, 2009

Salam Ramadhan

Tahun ini,tahun keempat berpuasa diKuantan...
Rindukan suasana berpuasa diKelantan.Terutama suasana di rumah lama di Sg Durian masa sekolah rendah dulu.
Dekat dengan pondok , kawan-kawan sepermainan,aktiviti siang hari dan malam hari bersama geng2.Aktivit mandi sungai pada bulan puasa terpaksa ditangguhkan..diganti dengan acara kayuhan basikal megelilingi kampung pada wktu petang.Mencari bekalan buah-buahan untuk makan `colek` selepas tarawih..
Paling diingati..suasana berbuka puasa dimarkas Pas di Sungai Durian..memang meriah..lebih kurang ada 40 hidangan..memang menjadi kebiasaan penduduk disekitar pondok berbuka puasa disitu.
Selesai berbuka , bergegas ke masjid untuk solat maghrib,berimamkan Tuan Guru Pok Su Weil...kalau lambat memang tidak sempat berjemaah..selepas solat maghrib balik berbuka untuk round kedua dirumah,dengan umi dan adik-adik,dan bersiap untuk solat tarawih..sambil menunggu laungan kawan-kawan dari luar rumah memenggil untuk berlumba basikal menuju ke masjid.

bersambung....

Friday, August 21, 2009

Mahabbah wa Dakwah

Pada 8hb 9 2009 , kuliah Hikam dipondok An-Nur dibatalkan, semuanya kerana memberikan laluan kepada para ustaz dari Pondok Pasir Tumboh yang mengadakan lawatan kesini, memberikan ucapan , tazkirah , dan juga motivasi kepada para pelajar An-Nur dan juga peserta – peserta kelas Hikam .

Selepas solat maghrib , kuliah disampaikan oleh Ust Nik Zulkifli , didalam kuliah beliau beberapa perkara diterangkan seperti berikut :

1. Penerangan tentang program lawatan yang merupakan program tahunan , sebelum ini mereka telah mengadakan lawatan ke beberapa tempat seperti Pulau Perhentian ,dan Cameron Highland , yang mana tujuan lawatan adalah untuk mendedahkan suasana realiti masyarakat kepada para pelajar pondok , disamping memperkenalkan pondok kepada masyarakat luar .
2. Beliau mengingatkan para pelajar agama terutamanya pelajar pondok sentiasa muhasabah diri , iaitu sentiasa periksa kemampuan sebagai pelajar agama , sebagai contoh kemampuan untuk memberi ceramah , kuliah ,tazkirah dengan baik , dan menjadi pemidato yang baik . Untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat .
3. Menasihatkan para pelajar sentiasa bersemangat menuntut ilmu , kerana banyak cabaran yang memang wujud bagi pelajar agama seperti omokan mengatakan belajar agama tidak mempunyai masa depan , susah mendapat kerja dan sebagainya .
4. Bersedia dan rela untuk menyebarkan ilmu kepada masyarakat selepas keuar dari pondok , terutama kepada masyarakat di kawasan pedalaman .

Semoga sedikit coretan tentang kuliah yang beliau sampaikan ini , dapat kita jadikan panduan dan amalkan , walaupun kita bukan pelajar pondok . Tetapi kita juga mempunyai tanggungjawab menyampaikan dakwah ….

Moral of the story ;

1. Kita cuba lahirkan dalam keluarga kita seorang yang mesti mendapat pendidikan dipondok.
2. Kita memberikan maklumat tentang pusat pengajian pondok kepada masyarakat
3. agar ramai akan menghantar anak-anak ke pondok.
4. Kita juga perlu mempersiapkan diri kita dengan ilmu-ilmu , dan kemahiran sebagai pendakwah.
5. Mengadakan perkongsian maklumat dua hala antara pusat pengajian moden dengan pengajian pondok .

Friday, August 7, 2009

Salam Kembali

Seminggu berada di Kuantan dalam semester baru selepas praktikal di Sepang,
Kembali bersama kawan-kawan serumah,satu jemaah,satu surau,satu kuliah....
Beberapa perubahan dapat dilihat...alhamdulilah semuanya menggembirakan...
Surau semakin bertambah jemaah,berterusan aktiviti ilmiah,sahabat yang mendapat hidayah ...
Solat jumaat diminggu pertama dimasjid AL-Fatah...Khatibnya...ketua pemuda jemaah..suntikan semangat ruh Islamiah terus membara...

ALHAMDULILLAH...

Saturday, April 18, 2009

Memoir di Bukit Gantang…

Seawal jam 8 para penyokong PR memenuhi jalan – jalan disekitar tempat penamaan calon , bermacam – macam ragam dapat dilihat , dari kanak- kanak , para remaja , dewasa , yang berkeluarga semuanya dengan satu matlamat , iaitu menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Nizar .

Pemandangan yang paling menarik ialah , kaum Cina dan India yang memakai baju berlambang ‘bulan’ purnama didada , menjulang bendera ‘bulan’ , membawa gambar Tok Guru , dan seorang lelaki India melaungkan takbir. Indahnya hidup jika semuanya dapat merasa nikmat iman .

Dalam rasa keterujaan dan kagum dengan sokongan ‘non – muslim’ , hati ini sedikit kesal dan merintih sendiri , apabila tidak kedengaran alunan tasbih,tahmid dan takbir dan juga selawat – selawat yang kebiasaannya menjadi pembasah lidah ketika menunggu nama – nama calon diumumkan .

Para penyokong ‘bulan’ yang mendominasi suasana pada pagi itu , bagiku mungkin sedikit lalai , dan terikut – ikut rentak suasana pelbagai kaum , sehinggakan terlupa untuk mengucapkan kata – kata pujian kepada Allah , yang telah memberikan hidayah kepada non – muslim untuk menyokong calon dari parti ‘bulan’. Aku teringat kata – kata seorang guruku disekolah menengah dulu , “memang kita perlu kukuhkan perpaduan antara kaum , tetapi biarlah kita yang memimpin”

Rasa bersyukur non – muslim sekarang menyokong islam , dalam pada yang sama ia merupakan amanah dan cabaran kepada kita , bagaimana cara terbaik untuk memimpin mereka . Secara lemah lembut , bertimbang rasa , dan adil . Ia juga merupakan salah satu cara dakwah .

Wednesday, April 1, 2009

LETS BE A GOOD MUSLIM

1 : SOLAT BERJEMAAH DIMASJID @ SURAU
2 : BACA AL-QURAN SETIAP HARI
3 : HADIRI MAJLIS ILMU SETIAP MINGGU
4 : ELAKKAN BER'DATING'
5 : BERPAKAIAN MENUTUP AURAT
6 : AJAK KAWAN2 BUAT MA'RUF
7 : LARANG KAWAN2 BUAT MUNGKAR
8 : TEGUR KAWAN2 UNTUK MEMBINA BUKAN
MENGHINA
9 : FOWARD MESEJ INI :-)

Syariat Islam .

Kita selalu mendengar orang bercakap tentang syariat , apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengannya ?

Syariat islam terbahagi kepada 3 bahagian ;

1. Akidah
2. Akhlak
3. Feqah

Keduanya , mengapakah syariat ini perlu , untuk memandu hidup seluruh manusia diatas muka bumi ini ?

Manusia diciptakan oleh ALLAH dengan mempunyai 2 unsur yang mempunyai kekuatan yang sentiasa berlawanan iaitukita NAFSU dan AKAL .
Nafsu akan sentiasa menyuruh untuk buat dosa dan akal akan meyuruh kearah kebaikan yang akan mendapat pahala .

Bagi manusia , dalam hati mereka pada setiap masa berlakunya perperangan , perperangan diantara nafsu dan juga akal . Bermula dari saat mata dibuka sehinggalah mata ditutup kembali setiap hari . Ada kala nafsu yang menang dan ada waktu akal yang dapat membimbing manusia dalam membuat keputusan .

Maka dengan inilah manusia memerlukan satu peraturan yang benar – benar berkesan untuk mengawal perbuatan mereka .

Peraturan itulah yang dinamakan SYARIAT , yang telah disediakan ALLAH , pencipta manusia dan seluruh makhluk , sebagai panduan untuk manusia hidup didunia ini dengan sejahtera .

Terjadinya segala huru – hara pada dunia hari ini kerana manusia dengan angkuhnya menolak syariat dan mencipta peraturan sendiri . Terutamanya umat islam sendiri .

Maka sebagai muslim yang sejati , kita hendaklah berusaha dengan sepenuh kemampuan , kepakaran , keazaman dan kesabaran untuk meletakkan SYARIAT sebagai panduan kita didalam sesebuah negara .

Saturday, March 28, 2009

Coretan kanvas kehidupan

Kita mulakan perkenalan ini dengan harapan….
Kita akhiri perpisahan nanti dengan kenangan…

Diriku dibesarkan , dididik , ditarbiyah , oleh umi dan abi dengan penuh harapan , kerna aku adalah putera sulung mereka , namaku sahaja sudah memberi maksud yang amat bermakna . Aku bersyukur dilahirkan didalam sebuah keluarga yang menetap dikawasan pusat pengajian pondok yang tersohor dikawasan hulu Kelantan dalam tahun 80an, yang merupakan satu bentuk pendidikan secara tidak formal bagiku dalam menjalani kehidupan zaman kanak- kanakku , supaya berpakaian menutup aurat setiap masa , berkopiah , melazimkan solat berjemaah dimasjid , mengikut abiku pergi menyampaikan kuliah – kuliah minguannya , disetiap ceruk kampung yang aku sangat merindui pengalaman itu sekarang , walaupun abiku masih lagi menyampaikan kuliah- kuliahnya tetapi aku berada jauh dari kampungku sekarang . Namun kerana keberkatan aku dibawa oleh abi kehulu kehilir menemaninya menyampaikan kuliah , alhamdulillah aku merasa seronok untuk menghadiri kuliah – kuliah ilmu tidak kira dimana saja berada ketika ini .

Ketika berada dialam persekolahan peringkat menengah , aku diwajibkan oleh abi untuk menadah kitab – kitab dalam kuliah yang diadakan setiap selepas asar dan maghrib setiap hari dimasjid pondok . Aku menurut saja arahannya , sehinggalah ketika berada di form3 aku sudah mula memberi alasan untuk tidak pergi menadah kitab . Ketika itu aku masih belum nampak akan kepentingan ilmu – ilmu agama yang diajarkan dengan menjadikan kitab-kitab lama sebagai rujukan . Nah , sekarang aku sudah lihat ,natijah dari perbuatan ku itu , sekarang terpaksa mencari – cari ilmu yang sedemikian , meronta – ronta ingin kembali kepada waktu itu. Benarlah kata-kata hukama , manusia sentiasa berangan – angan dengan apa yang belum dimiliki , menyesal dengan apa yang terlepas dari gengaman , tapi tidak memanfaatkan apa yang ada dihadapan mereka .Bermula ketika berada ditingkatan 6 , aku kembali terasa ingin mencari cara pembelajaran seperti dipondok dulu. Kerana sekarang aku sudah tidak berada dalam kawasan pondok .

Dengan nikmat dari ALLAH , aku diberi kekuatan , kemudahan , kesenangan untuk menghadiri tempat – tempat kuliah semasa aku berada di Pahang selama 2 tahun lebih , iaitu di masjid AL _Fatah , Pondok An-NUR Penor , dan masjid – masjid sekitar Kuantan terutamanya yang melibatkan kuliah AL –Fadhil Ust Azhar Idrus . Dan sekarang ini , aku berada di Sepang , Allah mentakdirkan aku berada di Taman Seroja , satu kawasan perumahan terbaik bagiku kerana disuraunya , setiap malam adanya kuliah – kuliah ilmu .

Terima kasih YA ALLAH atas indahya hidup ini …..
Terima kasih YA RAABI atas rahmat dalam hidupku…

Saturday, March 21, 2009

Cemerlang dan bukan cemerlang…

Setiap tahun,seluruh negara akan bercakap dan memberi perhatian kepada keputusan SPM setiap kali selepas ianya diumumkan.

Kepada yang berjaya mendapat banyak ‘A’,pelbagai pihak mengucapkan tahniah , ditemubual untuk ditanyakan petua – petua dan tips –tips belajar, diberikan tawaran melanjutkan pengajian samaada didalam atau diluar negara .

Segalanya indah bagi mereka , seumpama telah berjaya untuk selamanya.

Jika ada yang berjaya sudah pasti ada juga yang kurang berjaya…

Ada yang tabah ada yang sesal..ada yang memikirkan itulah penamat proses pembelajaran dan ada juga yang menjadikannya sebagai satu pengajaran yang amat bermakna.

Bagi mereka yang berjaya apa yang ditunggu – tunggu , ialah melangkahkan kaki ke menara gading , dan semua pihak bersatu memberikan bantuan samaada keewangan , motivasi , dan sebagainya.

Ironinya disini , kita perhatikan berapa banyakkah pihak yang membantu golongan yang kurang berjaya tadi ?

Andai kata mereka ingin teruskan pelajaran disekolah , terus tinggal dikampung halaman , apakah yang dapat disumbangkan pada mereka dan apa yang mereka dapat sumbangkan pada masyarakat disekitar kampung halaman ? Terutama pada para pelajar sekolah agama . dengan ilmu yang ada di dada selama 5 tahun menuntut ilmu , banyak yang dapat disampaikan kepada masyarakat dikampung – kampung .

Dan cara untuk menyampaikan ilmu –ilmu ini , tidak dapat lari dari memerlukan tempat sebagai medium sebagai penghubung antara pelajar dengan masyarakat . Maka surau dan masjidlah tempat yang paling sesuai .

Disinilah perlunya kerjasama antara pihak sekolah , dan organisasi surau dan masjid , dalam meyediakan tugas kepada para pelajar berkhidmat kepada masyarakat . Seperti :

  1. Menjadi imam dan bilal . Dengan cara ini setiap surau terutamanya dikampung - kampung dapat diimarahkan , terutamanya solat fardhu berjemaah 5 kali sehari dapat didirikan .
  2. Diberi peluang menyampaikan kuliah atau tazkirah , sebagai latihan dan membiasakan diri .
  3. Mengetuai majlis yang biasa diadakan , seperti tahlil , sambutan maulid rasul , berzanji , tahnik , dan sebagainya .

Pihak sekolah dan juga surau juga boleh mendapatkan kerjasama daripada ustaz – ustaz daripada pusat pendidikan islam seperti pondok – pondok , untuk bertindak sebagai mentor kepada para pelajar , membimbing dan mengajar mereka .

Dengan adanya pengisian seperti ini , para pelajar lebih berilmu kerana , mereka dapat mengamalkan dan menyampaikan terus apa yang mereka pelajari dan menjadikan mereka aset yang penting kepada masyarakat islam .

Monday, March 16, 2009

ULAMA' YANG IKHLAS

SYEIKH ABDUL RAHIM AR RAMBURY R.A (1234H)

“Syeikh pernah menjadi menjadi Guru Besar di Rambur India dengan gaji yang sangat kecil diberi oleh Amir Islam setempat berjumlah tidak melebihi 10 rupee”

Penguasa Inggeris diwilayah itu Mr Haknes menawarkan kepada Syeikh Abd Rahim satu jawatan tinggi di Fakulti Berly dengan gaji 250 000 rupee dengan janji akan ditambah dalam waktu yang singkat . Tetapi Syeikh Abd Rahim menolak ,kerana gajinya yang sepuluh rupee akan hilang apabila pindah jabatan . Penguasa Inggeris hairan dan berkata ; aku tak pernah melihat seperti aku lihat yang ini . Aku menawarkan gaji berkali ganda ,tetapi kamu menolaknya dan merasa senang dengan gaji kecil.

Tetapi Syeikh Abd Rahim mengemukakan bahawa diperkarangan rumahnya ada pohon sidr .Ia suka memakan buahnya ,ia takut tak dapat menikmatinya lagi kalu berpindah ke Berly. Mr Haknes masih belum mengerti maksud Syeikh Abd Rahim,lalu menjawab ;Saya menjamin bahawa buah sidr itu akan sampai kepadamu dari Rambur ke Berly .

Untuk kali ketiga Syeikh Abd Rahim berdalih ,bahawa dia tidak sampai hati untuk meninggalkan murid-muridnya.Kalau dia berpindah negeri tentu terhentilah pelajaran mereka . Mendengar keterangan ini penguasa itu sanggup untuk memindahkan murid-murid itu ke Berly,membantu penghidupan mereka seperlunya ,agar dapat meneruskan pengajian disana.Dalam keadaan seperti ini Syeikh Abd Rahim dengan pantas berkata kepada penguasa; Bagaimana jawapanku kepada Tuhanku apabila aku ditanya “kenapa kamu menerima upah dalam mengajar ilmu?”.

Mendengar keterangan ini ,tercenganglah penguasa Inggeris itu,dan fahamlah jiwa seorang ulama` muslim yang hakiki.

Demikianlah kehidupan Syeikh Abdul Rahim yang terhormat ini sampai akhir hayatnya,dia hidup dengan gaji 10 rupee (lebih satu ringgit Malaysia).