بسم الله الرحمن الرحيم

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Tuesday, October 20, 2009

My Paradigma

Selalu aku buka blog-blog..pasti ada entri berkaitan memboikot barangan ataupun jenama yang ada hubung kait dengan Yahudi la`natullah..

Paling memuncak ketika Israel menyerang Gaza...seluruh pelusuk dunia mengutuk dan meghentam...dan kempen memboikot bermula..

Ada yang berdemontrasi,membakar bendera,mengedarkan risalah-risalah barang-barang dan jenama yang perlu diboikot..usaha yang patut dipuji.

Dan yang menjadi persoalan, setelah melayari beberapa blog,melihat gambar-gambar, aku dapati ada diantara individu yang memperjuangkan islam dan nasib umat islam sendiri yang melanggar kempen boikot ini, terutama boikot kepada jenama makanan segera seperti Mekdi dan Kay Ef Ci (rujuk jenama asal) .

Aku pernah terbaca satu artikel dalam Serambi ( sisipan akhbar percuma yang diedarkan di Kelantan ) tulisan Ustazah Nuridah yang mempersoalkan,adakah kempen boikot ini berterusan atau bermusim sahaja?

Tepuk dada tanya iman kita, kita sebagai orang islam,sejauh mana keprihatinan kita terhadap ummah?

Umum mengetahui jenama-jenama yang perlu diboikot,tetapi mengapa masih terus makan disitu?

Banggakah dapat makan makanan barat? Sehinggakan lupa pada saudaramu yang melarat?

Logik pada fikiran kita, wang yang kita belanjakan untuk membeli barangan jenama yang ada kaitan dengan Yahudi,menguntungkan perniagaan mereka,sekaligus mereka memberikan sumbangan untuk operasi ketenteraan menyerang negara islam,dana untuk membuat filem-filem yang menghina islam,membiayai pertubuhan-pertubuhan yang menghina islam dan bermacam-macam lagi contoh penghinaan.

Dan usaha musuh Islam ini berterusan, maka adakah kita juga mahu berterusan menyokong usaha mereka atau berterusan memboikot?

Cubalah....ketika kita ada niat untuk makan,menggunakan,membeli jenama-jenama yang disuruh boikot...Kita ingat dan bayangkan bagaimana anak-anak kecil di Palestin dibunuh kejam,muslimat-muslimat dinodai,pemuda-pemuda Palestin dibunuh,ditembak,dibom.

Semoga kita dapat mengelak dari menyumbang untuk menghancurkan Islam.

Sabda Rasulullah s.a.w " Janganlah kamu makan, melainkan dari sumber orang yang bertaqwa "

BE AN IDEAL MUSLIM..

p/s: komen dan perkongsian pendapat amat dialu-alukan.

No comments:

Post a Comment