بسم الله الرحمن الرحيم

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Saturday, March 28, 2009

Coretan kanvas kehidupan

Kita mulakan perkenalan ini dengan harapan….
Kita akhiri perpisahan nanti dengan kenangan…

Diriku dibesarkan , dididik , ditarbiyah , oleh umi dan abi dengan penuh harapan , kerna aku adalah putera sulung mereka , namaku sahaja sudah memberi maksud yang amat bermakna . Aku bersyukur dilahirkan didalam sebuah keluarga yang menetap dikawasan pusat pengajian pondok yang tersohor dikawasan hulu Kelantan dalam tahun 80an, yang merupakan satu bentuk pendidikan secara tidak formal bagiku dalam menjalani kehidupan zaman kanak- kanakku , supaya berpakaian menutup aurat setiap masa , berkopiah , melazimkan solat berjemaah dimasjid , mengikut abiku pergi menyampaikan kuliah – kuliah minguannya , disetiap ceruk kampung yang aku sangat merindui pengalaman itu sekarang , walaupun abiku masih lagi menyampaikan kuliah- kuliahnya tetapi aku berada jauh dari kampungku sekarang . Namun kerana keberkatan aku dibawa oleh abi kehulu kehilir menemaninya menyampaikan kuliah , alhamdulillah aku merasa seronok untuk menghadiri kuliah – kuliah ilmu tidak kira dimana saja berada ketika ini .

Ketika berada dialam persekolahan peringkat menengah , aku diwajibkan oleh abi untuk menadah kitab – kitab dalam kuliah yang diadakan setiap selepas asar dan maghrib setiap hari dimasjid pondok . Aku menurut saja arahannya , sehinggalah ketika berada di form3 aku sudah mula memberi alasan untuk tidak pergi menadah kitab . Ketika itu aku masih belum nampak akan kepentingan ilmu – ilmu agama yang diajarkan dengan menjadikan kitab-kitab lama sebagai rujukan . Nah , sekarang aku sudah lihat ,natijah dari perbuatan ku itu , sekarang terpaksa mencari – cari ilmu yang sedemikian , meronta – ronta ingin kembali kepada waktu itu. Benarlah kata-kata hukama , manusia sentiasa berangan – angan dengan apa yang belum dimiliki , menyesal dengan apa yang terlepas dari gengaman , tapi tidak memanfaatkan apa yang ada dihadapan mereka .Bermula ketika berada ditingkatan 6 , aku kembali terasa ingin mencari cara pembelajaran seperti dipondok dulu. Kerana sekarang aku sudah tidak berada dalam kawasan pondok .

Dengan nikmat dari ALLAH , aku diberi kekuatan , kemudahan , kesenangan untuk menghadiri tempat – tempat kuliah semasa aku berada di Pahang selama 2 tahun lebih , iaitu di masjid AL _Fatah , Pondok An-NUR Penor , dan masjid – masjid sekitar Kuantan terutamanya yang melibatkan kuliah AL –Fadhil Ust Azhar Idrus . Dan sekarang ini , aku berada di Sepang , Allah mentakdirkan aku berada di Taman Seroja , satu kawasan perumahan terbaik bagiku kerana disuraunya , setiap malam adanya kuliah – kuliah ilmu .

Terima kasih YA ALLAH atas indahya hidup ini …..
Terima kasih YA RAABI atas rahmat dalam hidupku…

No comments:

Post a Comment